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Denying AIDS: Conspiracy Theories, Pseudoscience, and Human Tragedy

Seeking Stories of AIDS Denialism

Have you or someone you know been harmed by AIDS Denialism? If you, or someone you care about, have been advised to stop taking HIV meds, ignore HIV test results, purchase a 'natural' cure etc., please email me.

aidsandbehavior@yahoo.com

All information will be kept confidential.

Friday, February 12, 2010

AIDS Denialists Meet the Press

A few weeks ago Pride Chigwedere and Max Essex of Harvard University published a paper in the journal I edit, AIDS and Behavior. The article offered their perspective on AIDS Denialist Peter Duesberg and his outrageous comments about the impact of HIV treatments on South Africa's AIDS epidemic. The article is available free online and I posted excerpts on this blog.

The article gained some press coverage in the US and Europe.
Here are a few samples... 




Call for AIDS denialists to be held accountable

USA Today, January 19, 2010

AIDS denialists refute that HIV causes AIDS, that antiretroviral drugs are useful, and lastly, that millions of people worldwide have died from AIDS. AIDS denialists represent a growing movement that has considerable visibility on the Internet. Despite their views, it is estimated that from 2000 to 2005, at least 330,000 South Africans died prematurely and 35,000 babies were infected with HIV as a result of former president Thabo Mbeki's decision to withhold antiretroviral drugs, based on advice from American AIDS denialists.


In their thought-provoking paper, Essex and Chigwedere review    the potent effects of HIV treatments and their missed opportunities in South Africa. They respond persuasively to AIDS denialist arguments with robust scientific evidence. They also discuss the key implications of the relationship between AIDS denialism and public health practice, using South Africa as the example. Finally, they argue for accountability for the human rights violations and loss of hundreds of thousands of lives, as well as the need to reform public health practice to include standards and accountability.
The authors conclude: "There is a need for honesty and peer review in situations that impact public health policy. When  denialism enters public health practice, the consequences are tragic. The implications start in honest science but extend to the need for accountability and, perhaps, public health reform."
More information: Chigwedere P; Essex M (2010). AIDS denialism and public health practice. AIDS & BehaviorDOI:10.1007/s10461-009-9654-7
Provided by Springer

More Proof That Withholding HIV Treatments Led to Thousands of Deaths in South Africa
ScienceDaily January 19, 2010




Despite irrefutable proof that HIV treatments have proven benefits, AIDS denialists continue to deny their value. In a paper just published in AIDS and Behavior, Professor Myron Essex and Dr. Pride Chigwedere, from the Harvard School of Public Health AIDS Initiative in the US, provide additional proof that withholding HIV treatments with proven benefits led to the death of 330,000 people in South Africa as the result of AIDS denialist policies. 


They also show that the harm has not been reversed and highlight that when denialism enters public health practice, as in South Africa, the consequences are disastrous.

AIDS denialists refute that HIV causes AIDS, that antiretroviral drugs are useful, and lastly, that millions of people worldwide have died from AIDS. AIDS denialists represent a growing movement that has considerable visibility on the Internet. Despite their views, it is estimated that from 2000 to 2005, at least 330,000 South Africans died prematurely and 35,000 babies were infected with HIV as a result of former president Thabo Mbeki's decision to withhold antiretroviral drugs, based on advice from American AIDS denialists.
In their thought-provoking paper, Essex and Chigwedere review the potent effects of HIV treatments and their missed opportunities in South Africa. They respond persuasively to AIDS denialist arguments with robust scientific evidence. They also discuss the key implications of the relationship between AIDS denialism and public health practice, using South Africa as the example. Finally, they argue for accountability for the human rights violations and loss of hundreds of thousands of lives, as well as the need to reform public health practice to include standards and accountability.
The authors conclude: "There is a need for honesty and peer review in situations that impact public health policy. When AIDS denialism enters public health practice, the consequences are tragic. The implications start in honest science but extend to the need for accountability and, perhaps, public health reform."



Leugnung von AIDS muss geahndet werden
Neue Studie macht erneut deutlich: Verweigerung von HIV-Behandlungen in Südafrika kostete Tausenden das Leben


Obwohl wissenschaftlich der Nachweis erbracht ist, dass HIV erfolgreich behandelt werden kann, wird dies von AIDS-Leugnern hartnäckig bestritten. In einem im Journal AIDS and Behavior veröffentlichten Paper liefern Professor Myron Essex und Dr. Pride Chigwedere von der Harvard School of Public Health AIDS Initiative in den Vereinigten Staaten weitere Beweise für die katastrophalen Folgen einer Politik, die AIDS leugnet. Die Wissenschaftler zeigen, dass die Verweigerung einer nachweislich erfolgreichen Behandlung von HIV in Südafrika für 330.000 Menschen den Tod bedeutete. Die Studie macht auch deutlich, wie verheerend die Konsequenzen sind, wenn die Leugnung, so wie es in Südafrika nach wie vor der Fall ist, Teil der offiziellen Gesundheitspolitik geworden ist.

Wer die Existenz von AIDS leugnet, streitet auch ab, dass HIV AIDS auslöst, dass antiretrovirale Medikamente sinnvoll sind und letztendlich, dass weltweit Millionen von Menschen an AIDS gestorben sind. Dies ist eine Überzeugung, die – wie sich im Internet verfolgen lässt – immer mehr Anhänger gewinnt. Dennoch ist unbestritten, dass in den Jahren zwischen 2000 und 2005 allein 330.000 Südafrikaner vorzeitig gestorben sind und 35.000 Babys mit HIV infiziert wurden, weil der ehemalige Präsident Thabo Mbeki entschieden hatte, keine antiretroviralen Medikamente auszugeben. Mbeki hatte sich von amerikanischen AIDS-Leugnern beraten lassen.

In ihrer äußerst nachdenklich stimmenden Arbeit stellen Essex und Chigwedere sowohl die positive Wirkung der HIV-Behandlung dar wie auch die verpassten Chancen in Südafrika. Den Argumenten der AIDS-Leugner begegnen sie mit handfesten wissenschaftlichen Erkenntnissen. Am Beispiel Südafrikas wird der Zusammenhang zwischen einer solchen Verleugnungshaltung und der staatlichen Gesundheitspolitik dargestellt. Menschenrechtsverletzungen dieser Art, die mit dem Verlust von Hunderttausenden von Menschenleben einhergehen, müssen geahndet werden. Daher bedarf das Gesundheitswesen einer grundlegenden Reform – so letztendlich die Forderung der Autoren.

„Wo es um das Gesundheitswesen geht, sind Ehrlichkeit und Fachwissen vonnöten. Wenn das Leugnen von AIDS Teil der staatlichen Gesundheitspolitik wird, sind die Folgen tragisch. Eine Reform der Gesundheitspolitik muss nicht nur getragen sein von handfesten wissenschaftlichen Erkenntnissen, es muss auch möglich werden, Verantwortliche zur Rechenschaft zu ziehen,“ so die beiden Wissenschaftler Essex und Chigwedere.


Südafrika: Vorenthalten wirksamer Therapie verursachte 330.000 Aids-Tote

Lange Zeit wurden in Südafrika hochwirksame Aids-Medikamente verteufelt und zahlreichen Positiven vorenthalten. Eine Politik, die mindestens 330.000 Südafrikaner mit dem Leben bezahlten, so eine Publikation von Harvard-Forschern.


Der Preis ist hoch, den eine verfehlte Aids-Politik fordert. Am Beispiel der südafrikanischen Aids-Politik der Jahre 2000 bis 2005 haben Forscher  die Ausmaße der tragischen Konsequenzen der Aids-Leugner zu quantifizieren versucht: 330.000 Tote.
Die im Dezember 2009 verstorbene ehemalige Gesundheitsministerin Tshabalala Msimang war während ihrer Amtszeit als Gesundheitsministerin (1999 – 2008) höchst umstritten. In ihrer Zeit fiel Südafrika im Kampf gegen Aids weit zurück. Wegen ihrer seltsamen Aussagen zu HIV und Aids wurde Manto Tshabalala-Msmimang auch “Dr. Rote Beete” genannt – sie hatte jahrelang von antiretroviraler Therapie gegen HIV abgeraten und stattdessen jahrelang Zitronensaft, Olivenöl, Knoblauch und Rote Beete empfohlen.
Wirksame Medikamente gegen HIV hielt sie für ‘Teufelszeug des Westens’. Die Folge: hunderttausende Positive in Südafrika erhielten keinen oder nur sehr schwer Zugang zu wirksamer antiretroviraler Therapie. Und HIV-positiven Schwangeren wurde auf Weisung der Regierung die Möglichkeit der Medikamenten-Einnahme zur Verhinderung der Mutter-Kind-Übertragung (teils trotz unentgeltlich zur Verfügung gestellter Medikamente) vorenthalten. Erst Gerichtsklagen konnten eine Veränderung dieser Haltung erzwingen.
Für Hunderttausende Aids-Tote in Südafrika trage sie die Verantwortung, warfen ihr Kritiker nicht nur von TAC vor. Manto Tshabalala-Msmimang stand dabei für eine Reihe von Aids-Leugnern, die die südafrikanische Aids-Politik jahrelang prägten – mit Wissen, jahrelanger Billigung und Unterstützung des damaligen (1999 – 2008) Staatspräsidenten Thabo Mbeki. Mbeki selbst hatte 2000 eine Kommission eingesetzt zur Klärung der Frage, ob HIV überhaupt die Ursache von Aids sei – und in diese Kommission den wohl bekanntesten Aids-Leugner Peter Duisberg berufen.

5 comments:

  1. The USA Today article was almost a month ago.
    Let's see how many AIDS "dissidents" comment now after seeing it here.
    JTD

    ReplyDelete
  2. Another Wakefield paper has been withdrawn, this time a newer one. Anyone know what the deal with this one was?

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  3. JTD
    I am sure the AIDS Deniers will be all over this now. At least I hope so. It is always helpful when they present themselves in public. People find it hard to believe they actually exist outside of institutions.

    Poodle Stomper
    Any journal editor can make the mistake of publishing a bad paper. Peer review is anything but perfect. But when you have an established nut case like Wakefield or Duesberg submitting, it sure seems like a no brainer to reject. Easier to reject than retract.

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  4. The fact that you edit Aids and Behaviour is a great example of the failings of peer review. You could hardly call yourself objective on this subject.

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  5. Geez Anonymous, you obviously understand publishing in science and medicine. And such an expert in peer review.

    Does an editor have to be 'objective' on a subject to accept papers in a journal? Or does an editor have to seek objective outside reviews and take them as advisement in making a fair and balanced decision? And what factors are weighed in that decision? Do you have a clue? Like rejection rates, impact, space, lag time, coverage? Why not reveal yourself so we can take a look in PubMed at your own publication record? While there, we could take a look at Rasnick, De Harven, Maniotis, and Bauer (who has none).

    Peter Duesberg and Rasnick think that what gets published in science and medicine should be determined by a public panel with no knowledge of the subject at all. The approximation of this model was Medical Hypotheses.

    I am accountable for what is published in AIDS and Behavior. So why not identify the flaws in the Chigwedere and Essex paper? Or Nicoli Nattrass' AIDS Denialism paper 'Still Crazy After all These Years'. Refute the facts they state and who knows, maybe the papers can be retracted. It has never happened at AIDS and Behavior. In fact, in my 20 year career of publishing in science an medicine I have never seen a paper retracted until Duesberg and Wakefield. It requires serious fraud for that to happen.

    Go ahead, call for the retraction of Chigwedere and Essex from AIDS and Behavior. Try to get me canned as Editor. Go ahead, make my day.

    ReplyDelete